Sunday, July 19, 2009

hasil kebun belakang rumah

rambutan
(these are from the tree next to my room)

binjai tu, jiran bagi.
pulasan = hasil kebun


Dokong = 16kg
(petik semalam = manis!)

we also have durian, manggis, langsat, nangka, ciku.

pokok kelapa & pokok pisang pun ada.

petai pun ada...hehehe....

not just fruits, we also "have"...
biawaks, tupais, monyets & babis hutan...
once in a while, helangs will zoom in and out.
hehehe.... "nano"-zoo

6 comments:

dugong_darat said...

salam kak mard...

teman hari tu ke Manek Urai... PRK nyer keje... cam biasa...

Teman tiduq kat Machang... dan dalam perjalanan ke Manek Urai melalui Kuala Krai bersepah orang jual buah Binjai tu... 5 biji RM 10. Bunyinyer macam mahal. Cuma masalahnyer... teman dan kawan tak tahu binjai nih buah aper dan kami tak tahu camne rasa nyer...

Kami berenti sebab kami ingat buah ciku... kalau ciku aka sawa dah kene borong dek kawan saya tu...

Bleh explain tak kak???

Khor said...

waa..sedapnya semua tu!~
makes me miss home too..hehe

Mard said...

binjai tu sedap di gaul/tumbuk/blender dgn sambal belacan. rasa nye masam2 manis. bau dia, harum. tapi harus diingat, bila makan sambal belacan binjai, bau binjai tu memang lekat kat tangan... hehehe.

nak kata dia geng buah mangga, tak jugak. kulit luar agak kasap/kasar, warna coklat tua bila masak. isi nya, putih. besar mana binjai yg kat kuala krai tu? tapi area melaka, binjai agak mahal. yelah, berbuah 2 tahun sekali je

dugong_darat said...

Saiz???

Size does matter???...

hehehehe besornyer lebih kurang macam yang kat dalam pic kak mard tu... kalau buat sambal kiranyer macam saing-saing buah bacang la... dah makan tangan bau baeng...

hehehehe...

tu la harga nyer kat kuala krai tu... dekat RM2.00 sebiji...

dah ler tetipu dengan rupernyer yang macam ciku..
hehehehhe

Liz Duan said...

mard, best nya....banyak buah buahan....tak nak panggil kite dtg rumah lagi ker???? he..he..he...saje nak kena sembur kan ???? he..he..he..

Mard said...

Liz, takkan nak tunggu musim buah baru nak datang kot?
hehehe...